vrijdag 5 juni 2009

Vakantie

Air CanadaVakantie, daar was ik wel aan toe! Met een vriendin in Canada is de vraag “waar naar toe?” natuurlijk niet relevant, dus toog ik de laatste week van mei wederom richting Montréal. Het was eindelijk eens gelukt om de rechtstreekse vlucht met Air Canada te boeken, geen overstap dus, dat scheelt weer een hoop tijd en gedoe. Ook had ik dit keer maar eens een autootje gehuurd. De weg van het vliegveld naar Stephs appartement in Laval kan ik inmiddels dromen, dus stond ik zaterdagmiddag zeer vlot bij Steph voor de deur en kon ik na de hereniging meteen op de klaarstaande maaltijd aanvallen.

Een hele week samen, autootje voor de deur, en goede weersverwachtingen: de vakantie kon beginnen. Zondag hebben we echter eerst de metro gepakt naar Montréal, om even bij Stephs nieuwe appartementje in de stad te kijken. Het is een leuke straat met de voor Montréal karakteristieke trappen aan de buitenkant van de huizen. Metrostation en winkelstraat om de hoek, park aan het eind van de straat, een hele vooruitgang ten opzichte van het levenloze Laval. Via Parc Jarry zijn we naar Marché Jean Talon gelopen, de grootste markt van Montréal, en hebben daar een verrukkelijk ijsje gegeten.

Parc National du Mont-Tremblant Parc National du Mont-Tremblant

Op Maandag zijn we naar Parc National du Mont-Tremblant gereden, een kleine 2 uur ten noorden van Montréal. Dit 1500 km² grote provinciale park, wat ze in Quebec natuurlijk een nationaal park vinden, laat zich in drie woorden omschrijven: heuvels, bos, en meren. We hebben een korte wandeling gedaan naar een uitzichtpunt, met de mooie naam La Corniche. Het was even klimmen maar de beloning was een prachtig uitzicht over het Lac Monroe en omliggende heuvels. Van de behoorlijk koude wind die beneden bij het meer nog dwars door onze kleren waaide, was hier niets te merken dus hebben we hier heerlijk een tijdje in het zonnetje gezeten en de meegebrachte appeltjes opgegeten. Vanaf het uitzichtpunt was een prachtig schiereilandje in het meer te zien, met een camping erop. Terug beneden zijn we hier naar op zoek gegaan, dat viel nog niet mee want door de dichte bebossing zie je eigenlijk geen snars, maar uiteindelijk hebben we het toch gevonden. Auto geparkeerd en even het eilandje rondgelopen, en een hele mooi plekje gespot voor als we hier nog eens gaan kamperen. Ook nog even een kaart met de wandel en fietsroutes in het park gescoord bij het parkwinkeltje. Hier komen we zeker nog een keer terug!

Parc National du Mont-Tremblant Mont Tremblant Mountain Biking

Ik ging de volgende dag eigenlijk al terug, Steph moest werken en ik wilde nu toch eindelijk wel eens gaan mountainbiken in Canada. Aldus naar het skioord Mont-Tremblant gereden, dat aan de rand van het 'nationaal' park ligt. Op internet had ik weinig bruikbare informatie kunnen vinden, maar er zou in ieder geval een fietsverhuur zijn, en langlauftrails om op te fietsen. In het dorp, een luxueus ski resort opgetrokken in “authentieke” alpenstijl in lekkere felle zuurstokkleuren, lukte het inderdaad om een bike te huren, en ik kreeg een kaartje met de mountainbikeroutes mee. Na enig zoekwerk vond ik een hele gave singletrack door het bos, met hier en daar zelfs de voor Canada karakteristieke houten vlonders. Na nog een leuk paadje langs de rivier stak ik de brug over naar de andere oever om een grote lus over brede langlauftrails te rijden. Niet heel spannend maar ik kwam langs een schattig meertje en het zonnetje scheen lekker dus ik vermaakte me prima. Terug bij de brug toch maar weer overgestoken en het leuke pad langs de rivier nog wat verder gevolgd.

Mont Tremblant Mountain Biking Mont Tremblant Mountain Biking

Op het kaartje stond ook een 'expert' trail met de naam La Coupe Canada, deze had ik voor het laatste bewaard. Via de weg langs het dorp naar boven gereden en zowaar de trailhead gevonden van een mooie singletrack. Na wat op en neer door het bos ging de trail gaandeweg steeds meer vooral naar beneden, bij tijd en wijle zeer stijl en technisch. Heel gaaf! Verstandig als ik ben een paar gevaarlijke stukken maar te voet afgelegd. Het laatste stuk was een lekker lopende slingerafdaling met steile kombochten waar ik op volle snelheid doorheen kon knallen. Vol adrenaline kwam ik op het fietspad uit en peddelde het laatste stukje terug naar de auto. Echt een hele gave tocht die alle verwachtingen te boven ging! Een waardig begin van mijn hopelijk nog vele Canadese mountainbikeavonturen. Ook hier kom ik zeker nog een keer terug!

Na deze vliegende start van de vakantie sloeg het weer helaas om en zaten we opgescheept met regen, iets wat ik in Montréal aan lijk te trekken. Daarom maar een tandje terug geschakeld en lekker van de vrije tijd genoten, een beetje lezen, filmpjes kijken en wat shoppen. Ook zijn we nog naar een feestje bij Emilie geweest, waar ik m'n uiterste best heb gedaan om het Quebecois Frans te volgen. Echt meedoen in een gesprek is helaas nog steeds veel te moeilijk, het gaat allemaal zo snel, tegen de tijd dat ik achter het gespreksonderwerp ben en een zin heb bedacht om te zeggen, heeft iedereen het al weer over wat anders. Gelukkig ook af en toe wat Engels kunnen praten. Ten slotte zijn we ook nog even bij schoonmoeders langs geweest waar we een heerlijke vegetarische lasagna voorgeschoteld kregen.

Zo ging de week weer snel voorbij en net op het moment dat het vakantiegevoel echt de overhand begon te krijgen, moest ik alweer naar huis. Gelukkig zien we elkaar alweer begin juli en dan gaan we echt op vakantie!

1 opmerking:

1. Ha die Niels,
    Gezellig om weer wat van je te horen/te lezen. Geniet van je laatste maanden California! Voor je het weet is het allemaal weer herinnering. En doe de groetjes aan Rein, Leun en Steph. Liefs, Roos.

BeantwoordenVerwijderen

Voor reactie zonder inloggen: kies "Naam/URL" en vul alleen je naam in!