vrijdag 18 februari 2011

Ottawa

Parliament Building

Na Quebec City en Brussel in de afgelopen twee jaar, ging ons jaarlijkse winteruitstapje dit keer naar Ottawa, de hoofdstad van Canada. Zaterdagochtend vroeg zijn we in Montreal op de trein gestapt, voor de twee uur durende reis. Het treinstation in Ottawa ligt nogal buiten het centrum, wat een uitdagende wandeling door een dichtgesneeuwd park opleverde. Glibberend bereikten we toch snel de binnenstad, waar we direct tegen dé winterattractie van Ottawa aanliepen: het Rideaukanaal. Dit kanaal wordt 's winters getransformeerd tot "de grootste schaatsbaan ter wereld" (waarschijnlijk bedoelt men met de wereld "Canada"). Honderden mensen binden hier de schaatsen onder voor een ritje in een bijzonder sfeervol decor, met de indrukwekkende parlementsgebouwen op de achtergrond.

In het naastgelegen park bleek ook net het Winterludefestival aan de gang te zijn, een festival met vermaak voor de hele familie. Onder het genot van een traditionele "beaver tail" (een soort gefrituurde pannenkoek met veel suiker en kaneel) hebben we de uitgestalde ijssculpturen bewonderd. Stephs dag kon niet meer stuk toen ze ook nog met de Winterludemascotte op de foto mocht!

Rideau Canal Skateway Winterlude DJ

Door de inmiddels ingezette sneeuwbui hebben we onze weg vervolgd naar het parlementsgebouw, dat prachtig gelegen is bovenop een rots aan de Ottawarivier. Voor de ingang trotseerde een handjevol Soedanezen de bittere kou om voor vrede in hun land te protesteren. Bovenin de toren, die duidelijk op de Engelse Big Ben is geïnspireerd, hadden we een prachtig uitzicht op Ottawa, en het aan de andere rivieroever gelegen Gatineau.

Eenmaal buiten waren we de kou wel even zat en hebben we koers gezet naar onze bed & breakfast. Deze lag gelukkig op loopafstand en was snel gevonden. Het plan was om hier even een pauze in te lassen om lekker op te warmen, maar dit lukte maar ten dele aangezien er op onze kamer geen verwarming aanwezig was!

Steph and the Winterlude mascot Peace Tower Canadian Museum of Civilization

Aan het eind van de middag zijn we weer op pad gegaan richting de Byward Market, zeg maar de toeristenfuik van Ottawa, op zoek naar een leuk restaurantje. Inmiddels was er echter een nare koude wind op komen zetten die het er, gecombineerd met de nog altijd vallende sneeuw, niet aangenamer op maakte. De Byward Market viel eigenlijk ook erg tegen, waardoor we al snel het overdekte (en dus warme) winkelcentrum in doken. Hier liepen we tegen een gezellig uitziende pub aan, waar we maar meteen naar binnen zijn gegaan voor een lekkere pint bier en een stevige maaltijd. Na afloop nog even teruggeweest naar de Winterlude waar de sculpturen nu mooi verlicht waren, en een DJ in een verwarmde opblaasbol het geheel van een muzikale omlijsting voorzag.

De volgende morgen zijn we, na een super-de-luxe ontbijt in de B&B, de brug over de rivier overgestoken naar Gatineau. Hier hebben we het Canadese Museum van Volkenkunde bezocht. Hier had ik al veel goede berichten over gehoord, maar het overtrof eigenlijk toch nog alle verwachtingen. Een heerlijk ruim opgezet museum, met een prachtige collectie totempalen en andere objecten van de oorspronkelijke bewoners van Canada. Erg sfeervol ingericht allemaal en natuurlijk ook erg mooi en interessant. Ongemerkt hebben we hier zo'n drie uur rondgescharreld!

Winterlude Ice Carving Competition Winterlude Ice Carving Competition

Na een lunch met uitzicht over de rivier en het parlement, zijn we nog een keer bij de Winterlude gaan kijken, waar net de finale van de ijssculpturenwedstrijd bezig was. Ontzettend leuk om de drie finalisten live op het podium met kettingzaag en dremel los te zien gaan op een blok massief ijs, en daar dan een prachtig kunstwerk uit te voorschijn te zien komen.

Zo ging de dag weer rap voorbij en zijn we via de supermarkt om wat te eten voor onderweg te kopen, weer naar het station gegaan, dit keer maar met de bus. De treinreis verliep weer zeer relaxed en voor we het wisten waren we weer terug in Montreal.

1 opmerking:

1. Dat klinkt als een heerlijk uitje ! En de foto's zijn helemaal top ! :-))

BeantwoordenVerwijderen

Voor reactie zonder inloggen: kies "Naam/URL" en vul alleen je naam in!